Vaše dotazy | webmail SOU  | webmail SOŠ  |  Bakaláři  | předběžná omluvenka  | autor stránek

 

naše logo

menu

vyhledávání

 
 

naše škola

naše škola

naši studenti

Školní vzdělávací programy

přesný čas

kalendář























obory vzdělání


66-51-H/01 Prodavač

RVP:
66-51-H/01 Prodavač, vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č.j. 12 698/2007-23

Výuka probíhá podle schváleného ŠVP ředitelkou školy (ZDE)

Profil absolventa:
Cílem vzdělávání je orientovat vědomosti a dovednosti žáků na celou oblast obchodu a připravit je na povolání prodavač tak, aby po vykonání závěrečné zkoušky mohli samostatně a odpovědně pracovat ve všech typech jednotek různých forem vlastnictví, na veletrzích a prodejních výstavách. Hlavní předměty: ekonomika, obchodní provoz, administrativa prodeje, obchodní počty, účetnictví, psychologie prodeje, propagace, zbožíznalství a cizí jazyk.
Odborný výcvik u oboru prodavač probíhá ve všech ročnících na odloučeném pracovišti SOŠ a SOU Neratovice v Mělníce u firmy TESCO pod dozorem 2 učitelů OV. Pracovní pláště i obuv žáci dostávají zdarma. Pokud žáci konají produktivní práci, získávají za ni přiměřenou odměnu.

Studium je rozděleno do následujících oblastí vzdělávání:

VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků.

VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
Vzdělávání v cizím jazyce se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, neboť vede žáky k osvojení praktických řečových dovedností cizího jazyka jako nástroje dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Připravuje žáky k efektivní účasti v přímé i nepřímé komunikaci včetně přístupu k informačním zdrojům, rozšiřuje jejich znalosti o světě. Současně přispívá k formování osobnosti žáků, rozvíjí jejich komunikativní kompetence a schopnost učit se po celý život.

SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obecným cílem této vzdělávací oblasti v odborném školství je připravit žáky na aktivní občanský život v demokratické společnosti.

PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů. Cílem přírodovědného vzdělávání je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim relevantní, na důkazech založené odpovědi. Přírodovědné vzdělávání je rozděleno na fyzikální, biologické a chemické vzdělávání.

MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Matematické vzdělávání v odborném školství je důležitou součástí kurikula, neboť v řadě oborů vzdělávání plní kromě funkce všeobecně vzdělávací i funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.).

ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků.

VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
Oblast vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.

VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí Internetu. Podstatnou část vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích představuje práce s výpočetní technikou. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit dle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.

EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Cílem vzdělávací oblasti ekonomické vzdělávání je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, které jim umožní efektivní jednání a hospodárné chování. Obsahový okruh je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat. Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení. Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě. Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.

ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

TECHNIKA PRODEJE

Cílem obsahového okruhu technika prodeje je poskytnout žákům odborné znalosti převážně praktického charakteru, které jsou spojené s prodejem zboží různého sortimentu, a přispět k naplnění odborných kompetencí. Žáci se seznámí s pohybem zboží v prodejní jednotce, s cestou zboží od dodavatele ke konečnému zákazníkovi. Naučí se vykonávat veškeré úkony spojené s pohybem zboží po provozovně, vyhotovit doklady a písemnosti spojené s tímto pohybem a pracovat bezpečně se zařízením, nástroji a pomůckami prodejních jednotek. Nedílnou součástí jsou i poznatky o ochraně spotřebitele a o reklamaci zboží. Žáci jsou vedeni k marketingovému chování a profesnímu přístupu k zákazníkům. Odborný okruh obsahuje i problematiku věnovanou bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, hygieně práce a požární prevenci. Žáci získají jak obecné vědomosti z problematiky BZOP, tak i praktické dovednosti a návyky důležité pro práci prodavače.

ZBOŽÍZNALSTVÍ
Cílem obsahového okruhu zbožíznalství je poskytnout žákům vědomosti a dovednosti, které jim umožní získat přehled o zboží základních sortimentních skupin, odborně manipulovat se zbožím a poskytovat zákazníkům odborné poradenství při prodeji zboží. Žáci získají přehled o aktuální legislativě spojené s konkrétním sortimentem zboží.

KOMUNIKACE VE SLUŽBÁCH
Obsahový okruh rozvíjí komunikativní dovednosti žáků s ohledem na požadavky obchodního
provozu. Učí žáky uplatňovat zásady společenského chování, profesního jednání a vystupování v přímém styku se zákazníky a pracovními partnery, pečovat o zevnějšek a celkový kultivovaný projev. Součástí obsahového okruhu je písemná komunikace. Žáci se naučí vyhotovovat písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou písemností a osvojí si desetiprstovou metodu psaní na klávesnici. Zvýšené pozornosti se věnuje jednání s osobami se zdravotním postižením a cizinci.

Uplatnění absolventa:
Absolvent se uplatní při výkonu povolání prodavač nebo pokladník v obchodě, nejen v pozici zaměstnance, ale bude mít i základní odborné předpoklady pro roli soukromého podnikatele v oblasti obchodu. Absolvent bude umět zejména připravit a upravit zboží různého sortimentu k prodeji, předvést zboží zákazníkovi i s náležitým odborným výkladem, prodat zboží a vystavit náležité doklady spojené s prodejem, vyřídit reklamaci zákazníka, pracovat na různých pokladních systémech a provádět hotovostní a bezhotovostní platby, provádět činnosti spojené s odběrem, se skladováním a rozmisťováním zboží v provozovně, s vedením patřičných dokladů a bude připraven uplatňovat při prodeji základní marketingová pravidla prodeje. Dále bude schopen pracovat se stroji a zařízením prodejny, nástroji a pomůckami určenými k dělení, vážení a měření zboží. Bude schopen komunikovat se zákazníkem jak v českém, tak minimálně i v jednom cizím jazyce.
Délka a forma vzdělávání:
3 roky v denní formě vzdělávání

Dosažený stupeň vzdělání:
střední vzdělání s výučním listem

Podmínky pro přijetí ke vzdělávání:
přijímání ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.:
- Dobrý prospěch ze základní školy za 3 poslední hodnocená pololetí.
- Ukončená povinná školní docházka.
- Výstupní hodnocení ze ZŠ.
- Prokázání zdravotní způsobilosti požadované pro zvolený obor - lékařské potvrzení na přihlášce.
- Žáci se změněnou pracovní schopností budou přijímáni přednostně za předpokladu splnění ostatních uvedených kritérií.
- Žáci oborů vzdělání prodavač, kuchař – číšník, kadeřník musí předložit při nástupu do školy zdravotní průkaz.
- Přijetí do 1. ročníků tříletých oborů vzdělání není podmíněno vykonáním přijímací zkoušky.
- U žáků s ukončenou povinnou školní docházkou v nižším než v 9. ročníku ZŠ nebo v Základní speciální a praktické škole je do celkového bodování promítnuto neukončené základní vzdělání znevýhodněním průměrného prospěchu, a to následovně: 8. ročník ZŠ +0,25, 7. ročník ZŠ +0,5, Základní speciální a praktická škola – 9. ročník + 1,0, 8. ročník + 1,25, 7. ročník + 1,5, 6. ročník + 1,75.
- U oboru vzdělání kadeřník je dáno přijetí ke studiu místní příslušností k odloučeným pracovištím školy a jejich kapacitou.

Zdravotní způsobilost:
Do učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a na přihlášce potvrdil dorostový lékař.

Pro přijetí do učebního oboru z hlediska zdravotního vadí:
- vážnější kosmetické vady a vady řeči,
- poruchy funkcí pohybového systému, zejména páteře, horních a dolních končetin,
- chronická a alergická onemocnění kůže,
- choroby dýchacích cest,
- choroby srdce a cév, záchvatovité stavy a nervové choroby, provázené poruchami koordinace a funkce,
- psychické poruchy,
- vady sluchu a těžké vady zraku.

Učební plán:

Způsob ukončení vzdělávání, potvrzení dosaženého vzdělání a kvalifikace
Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou; dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.
Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.

Skladba závěrečné zkoušky:
Závěrečné zkoušky se konají dle jednotného zadání v rámci projektu „Nová závěrečná zkouška“


 
 

SOŠ a SOU Neratovice 2006 - 2014©