Vaše dotazy | webmail SOU  | webmail SOŠ  |  Bakaláři  | předběžná omluvenka  | autor stránek

 

naše logo

menu

vyhledávání

 
 

naše škola

naše škola

naši studenti

Školní vzdělávací programy

přesný čas

kalendář























obory vzdělání


23-43-L/51 Provozní technika

RVP: Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23.

Výuka probíhá podle schváleného ŠVP ředitelkou školy (
ZDE)

Profil absolventa:
Obor prohlubuje a rozšiřuje znalosti získané v učebním oboru. Je zaměřen na technickou a technicko ekonomickou stránku provozu ve strojírenství, v dopravě, službách i ve sféře soukromého podnikání. Škola může žáky odborně zaměřit podle potřeb regionu, trhu práce a zájmu žáků, s ohledem na své možnosti materiálního a personální zabezpečení vzdělávacího procesu. Součástí vzdělávacího programu může být i získání řidičského oprávnění podle možností a podmínek školy.
Charakteristika obsahových složek:

VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE

Jazykové vzdělávání v českém jazyce vychovává žáky ke sdělnému, kultivovanému
jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem
jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetenci žáků a naučit je užívat
jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně
informací na základě jazykových a slohových znalostí. Tohoto cíle však nelze dosáhnout
pouze na základě nástavbového studia, nýbrž uplatněním návaznosti na předchozí výuku ve
tříletých učebních oborech.
Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků. K dosažení
tohoto cíle přispívá i estetické vzdělávání a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti
jazykové a kultivuje jazykový projev žáků.

VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE

Vzdělávání v cizím jazyce navazuje na výstupní úroveň tříletého středního vzdělání
s výučním listem, kde absolvent oboru má dosáhnout dle požadavků RVP úrovně A2+ podle
Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
V závěru nástavbového studia čeká žáka složení maturitní zkoušky z cizího jazyka, jejímž
nezbytným předpokladem je dosažení jazykové úrovně B1.
Rozsah produktivní slovní zásoby se u žáků rozšíří z již aktivně používaných lexikálních
jednotek získaných za dobu středního vzdělávání s výučním listem tak, že žák celkově
dosáhne 2300 lexikálních jednotek na konci nástavbového studia. Z toho obecně odborná
a odborná terminologie bude u úrovně B1 zahrnovat minimálně 20 %. Při dosažení tohoto
předpokladu bude žák schopen přistoupit k maturitní zkoušce z cizího jazyka na základní
úrovni.

SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Obecným cílem společenskovědního vzdělávání v odborném školství je připravit žáky na
aktivní a odpovědný život v demokratické společnosti. Společenskovědní vzdělávání směřuje
k pozitivnímu ovlivňování hodnotové orientace žáků, aby byli slušnými lidmi a odpovědnými
občany svého demokratického státu, aby jednali uvážlivě nejen pro vlastní prospěch, ale též
pro veřejný zájem. Učí je hlouběji rozumět jejich současnosti i nedávné minulosti,
uvědomovat si vlastní identitu, kriticky myslet, nenechat se manipulovat a co nejvíce
porozumět světu, v němž žijí.

PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů
a zákonů a k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům
proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže
být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů.
Cílem přírodovědného vzdělávání v nástavbovém studiu je prohloubit vědomosti a dovednosti
z jednotlivých disciplín přírodovědného vzdělávání, rozvíjet kompetence žáků k poznávání
okolního světa, k učení a řešení problémů.
Obsah vzdělávání navazuje na RVP pro tříleté obory vzdělání s výučním listem.

MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova člověka, který bude umět používat
matematiku v různých životních situacích.
Uvedené výsledky vzdělávání představují základ matematického vzdělávání pro daný stupeň
vzdělání a navazují na obsah a výsledky vzdělávání stanovené RVP pro tříleté obory vzdělání
s výučním listem. V oborech vzdělání se zvýšenými nároky na matematické vzdělávání rozšíří
škola ve svém školním vzdělávacím programu matematické vzdělávání podle potřeb
odborného vzdělávání.

ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke
kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Má
nadpředmětový charakter; při tvorbě školních vzdělávacích programů je proto třeba dbát na
to, aby prolínalo co největším počtem vyučovacích předmětů.
Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním
a duchovním hodnotám, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. Vytvořený systém
kulturních hodnot pomáhá formovat postoje žáka a je obranou proti snadné manipulaci
a intoleranci. Estetické vzdělávání se podílí rovněž na rozvoji sociálních kompetencí žáků.
K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické
vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků. Tohoto cíle však
nelze dosáhnout pouze na základě nástavbového studia, nýbrž uplatněním návaznosti na
předchozí výuku ve tříletých učebních oborech.
Literární výchova kromě výchovy ke čtenářství, rozboru a interpretace uměleckých děl vede
i k celkovému přehledu o hlavních jevech a pilířích v české a světové literatuře. Poznání textu
slouží rovněž k vytváření rozmanitých komunikačních situací, v nichž probíhá dialog žáků
s texty a učitelem i mezi žáky navzájem.
Žáci jsou vedeni i k esteticky tvořivým aktivitám.

VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ

Vzdělávání v této oblasti navazuje na kompetence, které si žáci osvojili ve stejnojmenné
oblasti vzdělávání z předcházejícího vzdělávání; předpokládá se kontinuální pokračování
v jejich rozvíjení. Cílem vzdělávání pro zdraví je preventivní aktivní péče o zdraví člověka,
která spočívá převážně v přijetí zdravého způsobu života (pohybová aktivnost a správná
výživa), v kvalitě mezilidských vztahů, životního prostředí, bezpečí člověka a uvědomělém
rozvíjení vlastní identity. Důraz je kladen na kvalitu pohybového učení a tělesné aktivity žáků
s cílem podporovat pohybovou aktivnost jako pravidelnou součást každodenního života.
Zdůrazňujeme i poznatky o funkci a potřebách těla v jeho biopsychosociální jednotě, výchovu
proti závislostem, kritický přístup k mediálním obsahům a odpovědný přístup k sobě a okolí.
Doporučuje se umožňovat žákům účast na projektování aktivit vzdělávání pro zdraví
a diferencovat žáky pro plnění úkolů, ve kterých mohou být všichni úspěšní.

VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH

Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat
s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Vzdělávání v nástavbovém studiu navazuje na požadavky vymezené pro tuto oblast v RVP
pro tříleté obory vzdělání s výučním listem kategorie H a na reálné dovednosti žáků. Žáci si
prohloubí osvojené dovednosti, naučí se používat operační systém, kancelářský software
a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického
programového vybavení používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat
oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl
efektivně komunikovat pomocí Internetu a pracovat s informacemi (zejména s využitím
prostředků informačních a komunikačních technologií), tj. vyhledávat informace, ověřovat
jejich pravdivost a úplnost a dále je zpracovávat. Z důvodu provázanosti témat a návaznosti
na předchozí vzdělávání se budou jednotlivé tematické celky prolínat a cyklicky opakovat tak,
aby žáci přecházeli k náročnějším tématům a úkolům.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit podle
aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj
informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.

EKONOMIKA A ŘÍZENÍ
Cílem obsahového okruhu ekonomika a řízení je rozvíjet ekonomické myšlení žáků,
upevňovat jejich právní vědomí a vést je k hospodárnému jednání a chování a ke
schopnosti aplikace zásad řízení pracovních činností, zejména na nižších stupních řízení.
Součástí přípravy je také seznámení se základními právními pojmy a předpisy rozhodnými
pro ekonomické a řídicí činnosti v podnicích - hlavní činnosti podniku, zásobování,
personální činnosti a odbyt. Okruh dále poskytuje žákům informace z oblasti různých
právních forem podnikání s důrazem na živnostenské podnikání.
Učivo o finančním trhu a hospodaření podniku umožní žákům porozumět principům
hospodaření podniku a jeho financování s využitím vlastních a cizích zdrojů. Součástí okruhu
je učivo o nástrojích managementu a marketingu a jejich uplatnění při řízení.

STROJÍRENSKÁ VÝROBA
Obsahový okruh obsahuje učivo, jehož zvládnutí je předpokladem pro vykonávání pracovních
činností v povolání strojírenský technik, zejména v jeho typových pozicích provozního
charakteru, tj. strojírenský technik mistr nebo strojírenský technik dispečer. Nabyté
dovednosti mohou žáci uplatnit také v oblasti technologické přípravy strojírenské výroby
a opravárenství. Učivo prohlubuje a rozšiřuje učivo, které si žáci osvojili absolvováním oboru
středního vzdělání s výučním listem, a to zejména prohloubením teoretických základů,
doplněním aktuálních změn v normalizaci, moderními materiály, progresivními
technologiemi, nástroji a výrobními zařízeními. Žádoucím výsledkem je, aby si žáci osvojili
přehled technologií, využívaných ve strojírenství, zejména možnosti a podmínky pro jejich
využití, a také jejich ekonomické důsledky a vlivy na životní prostředí. Část obsahu okruhu je
věnována problematikám jakosti, jejího řízení a certifikace a zabezpečování
provozuschopnosti výrobních zařízení. Závěrečné téma obsahového okruhu má shrnující
charakter; žáci vykonávají praktické činnosti, tj. samostatně vypracovávají technologické
postupy a jsou připraveni operativně navrhovat jejich technologické alternativy, nezbytné
např. v případech poruch výrobních zařízení apod.
Část obsahu okruhu může být úžeji zaměřena (v závislosti na zájmech žáků, jejich
předpokládanému pracovnímu uplatnění apod.) k potřebám určité skupiny strojírenských
výrobků, určitých výrobních technologií, pracovních činností apod.
Problematika BOZP, zařazená jako prvé téma, souvisí s veškerým učivem okruhu a musí být
přiměřeně začleněna do všech jeho témat.
Důležitou složkou práce žáků v obsahovém okruhu je práce s informacemi, zejména jejich
vyhledávání z nejrůznějších zdrojů, třídění, hodnocení a další zpracovávání. V nejvyšší
možné míře si žáci osvojují práci s výpočetní technikou a s aplikačními programy,
využívanými v oblasti řízení strojírenských výrob, popř. v jejich technologické přípravě.

Uplatnění absolventa:

Absolventi naleznou uplatnění ve strojírenských firmách a provozech v povolání strojírenský technik, a to zejména v jeho typových pozicích provozního charakteru, tj. strojírenský technik mistr nebo strojírenský technik dispečer. Mohou se také v uvedeném povolání uplatnit v příbuzných typových pozicích, např. strojírenský technik technolog, strojírenský technik technické kontroly, zkušební technik, servisní technik, popř. v dalších povoláních a typových pozicích ve strojírenství. Uplatnění mohou nalézt i ve strojírenských povoláních s převahou manuálních činností jako vedoucí pracovních čet a kolektivů.
Z těchto důvodů musí získat absolvent široký odborný profil s nezbytným všeobecným vzděláním, být dostatečně adaptabilní i v příbuzných oborech, logicky myslící, schopen aplikovat získané vědomosti a návyky při řešení konkrétních problémů, schopen samostatné práce i práce v týmu.
Má vytvořeny základní předpoklady pro případné uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů.
Absolvent tohoto studijního oboru může získat i vysokoškolské vzdělání.

Délka a forma vzdělávání:

2 roky v denní formě vzdělávání

Dosažený stupeň vzdělání:

střední vzdělání s maturitní zkouškou

Podmínky pro přijetí ke vzdělávání:

přijímání ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.:
- velmi dobrý prospěch, velmi dobré chování na základní škole,
- absolvování tříletého oboru vzdělání s výučním listem dle Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), § 83, odst. 1 a NV č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání“,
- přijetí do 1. ročníku není podmíněno vykonáním přijímací zkoušky.
Termín podání přihlášky je do 20. 3. probíhajícího školního roku. Přihlášky ke studiu je možno zakoupit v prodejně SEVTu, Nádražní ul., Ostrava nebo v sekretariátě ředitelství školy.

Učební plán (vyhrazujeme si právo změn)

Způsob ukončení vzdělávání, potvrzení dosaženého vzdělání a kvalifikace

Maturitní zkouška.
Dokladem o získání středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce. Konání maturitní zkoušky se řídí školským zákonem a příslušným prováděcím právním předpisem.

Skladba maturitní zkoušky:
Ředitelka školy určí nabídku povinných zkoušek tak, aby nejméně dvě ze tří zkoušek žák konal ze vzdělávací oblasti odborného vzdělávání. Jedna z povinných zkoušek musí být konána formou praktické zkoušky nebo formou maturitní práce a její obhajoby před zkušební maturitní komisí. Skladba:



 
 

SOŠ a SOU Neratovice 2006 - 2014©