V souladu s Vyhláškou č.47/2005 Sb. o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem, § 5 opravné zkoušky a náhradní zkoušky vyhlašuje ředitelka školy termíny pro tyto zkoušky ve školním roce 2021/2022 takto:
Termíny stanovené pro opravné zkoušky a náhradní závěrečné zkoušky v roce 2021/2022
Září:
Písemná zkouška: 12. 9. 2022
Praktická zkouška: 13. -14. 9. 2022
Ústní zkouška: 22. 9. 2022
Prosinec:
Písemná zkouška: 1. 12. 2022
Praktická zkouška: 5. - 6. 12. 2022
Ústní zkouška: 15. 12. 2022
Pokud se ke zkouškám hlásí žák, který ukončil poslední ročník vzdělávání v předchozích letech, je nezbytné dle vyhlášky č. 47/2005 Sb. VYHLÁŠKA ze dne 18. ledna 2005 o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem ve znění vyhlášky č. 126/2011 Sb., § 5 Opravné zkoušky a náhradní zkoušky oznámit řediteli školy písemně, ve kterém termínu chce opravnou zkoušku nebo náhradní zkoušku konat. Oznámení musí být doručeno řediteli školy nejpozději 1 měsíc před konáním zkoušky.
Formulář je k dispozici na webových stránkách v sekci dokumenty ke stažení.
Ing. Marcela Hrejsová, MBA
ředitelka školy
Nová závěrečná zkouška byla od roku 2005 vyvíjena v rámci systémového projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Kvalita I. financovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Co je nového na nové závěrečné zkoušce
Pro řešení tohoto projektu bylo velmi významné, že jeho myšlenka vycházela především z reálných potřeb pedagogické praxe. Již před jeho začátkem vznikly v některých oborech vzdělání spontánní aktivity, které směřovaly ke sjednocení obsahu a průběhu závěrečné zkoušky. Vyvíjela je skupina odborných škol, kterým se jevil dosavadní stav, kdy si každá škola mohla sestavovat obsah závěrečné zkoušky v podstatě jen podle vlastních potřeb a podmínek, jako nepřijatelný. Vedl totiž k tomu, že ve školách realizujících stejný obor vzdělání mohla mít závěrečná zkouška velmi rozdílnou úroveň náročnosti. Některé ze škol v ní ověřovaly opravdu všechny kompetence významné pro výkon dané profese, jiné však (zejména z důvodu nedostatečného materiálního či prostorového vybavení) obsah závěrečné zkoušky příliš zjednodušovaly. Z nespokojenosti s tím vznikl záměr založit závěrečnou zkoušku pro daný obor vzdělání na jednotném zadání témat všech částí závěrečné zkoušky.
Pojetí jednotlivých zkoušek
Dosavadní zkušenosti z průběhu závěrečných zkoušek ukazují, že jsou při nich často zadávány a řešeny tzv. školní úkoly, tzn. že se zpětně ověřují dílčí vědomosti a dovednosti žáků, které již byly v průběhu studia ověřeny. Z hlediska dalšího uplatnění absolventa je ovšem důležité, aby on sám a zejména jeho potenciální zaměstnavatel dostal informaci o tom, jak je do budoucna připraven řešit úkoly a problémy, které přináší konkrétní praxe. Na takové úkoly by také měla být celá závěrečná zkouška orientována.
Praktická zkouška
Praktická zkouška je stěžejní částí závěrečné zkoušky. V jejím průběhu by měly být zadávány úkoly, které mají charakter konkrétního pracovního problému v reálném nebo simulovaném prostředí. Témata praktické zkoušky by ovšem vždy měla být natolik komplexní, aby obsahovala propojení více kompetencí stanovených v hodnoticím standardu. Každé téma by tedy mělo obsahovat logickou sestavu úkolů, při nichž se ověřují jednotlivé kompetence, a vyústit v celkové řešení. Žáci při zpracování takto zadaného tématu prokazují, že jednotlivé otázky a úkoly jsou schopni pojímat ve vzájemných vazbách a souvislostech.
Písemná zkouška
Písemná zkouška by měla sloužit k ověření těch kompetencí, které lze stěží zjistit praktickou zkouškou. Při uplatnění jednotného zadání ale postupně dochází k zásadnímu posunu v koncepci jejich témat. Ta by totiž měla být formulována tak, aby umožnila ověřit, zda je žák schopen aplikovat základní odborné i obecné teoretické vědomostí při řešení úkolů souvisejících s praktickým výkonem povolání. Jedná se např. o návrhy technologických postupů, plánování práce, ekonomické propočty, technické výpočty, apod. Podle potřeb oboru lze v odůvodněných případech zařadit jako součást zkoušky i test, který by měl být ale rovněž zaměřen na volbu vhodných řešení a postupů, nikoliv na ověřování encyklopedických vědomostí.
Ústní zkouška
Jednotné zadání vychází z předpokladu, že žákovy konkrétní vědomosti dílčího charakteru byly již ověřeny v průběhu studia. Ústní zkouška by proto měla rovněž zjišťovat, zda žák tyto vědomosti dokáže využívat v potřebných souvislostech. Témata by proto měla být formulována problémově a žák by při nich měl prokázat, do jaké míry je schopen se orientovat v širší odborné problematice a nalézat její řešení. Ústní zkouška by tedy měla zjišťovat schopnost syntézy vědomostí, hledání souvislostí a také ověřovat osvojení klíčových kompetencí (např. komunikativní schopnosti, schopnost pracovat s informacemi apod.).
Nové prvky závěrečné zkoušky
Obecný přehled ze světa práce
Jedním z nových prvků závěrečné zkoušky je začlenění bloku podotázek Obecný přehled ze světa práce, které jsou zaměřeny na možnosti řešení nejčastějších problémů, s nimiž se absolventi při vstupu na trh práce potýkají. Smyslem je přimět žáky k úvahám o tom, co dělat, pokud např. z důvodu nezaměstnanosti v regionu nezískají ihned práci ve svém oboru, kde vyhledat pomoc či jakými základními pracovně - právními vztahy se při nástupu do zaměstnání budou muset řídit, jak se dále vzdělávat apod. Některé z podotázek jsou zaměřeny rovněž na to, aby žáci promýšleli již ve škole problémy ekonomického a ekologického charakteru s nimiž se v zaměstnání i v osobním životě setkají (např. otázky samostatného podnikání v oboru, daně, rodinný rozpočet, úvěry a půjčky a rizika z nich vyplývající).
Příprava žáků na tyto podotázky spočívá zejména v zaměření výuky na praktické problémy každodenního života, které poznávají a zvažují v rámci exkurzí, návštěv veřejnoprávních institucí, besed s příslušnými osobami apod. Při zkoušení vyučující navozují situaci, která umožní, aby žák o dané problematice mluvil volně a uváděl příklady z praktického života. V žádném případě se nejedná o ověřování dílčích encyklopedických vědomostí z ekonomiky, občanské nauky či jiných předmětů.
Možnost využití samostatné odborné práce
Na základě požadavků některých oborů vzdělání (kuchař, cukrář-výroba) dostaly školy možnost využít v rámci závěrečné zkoušky samostatnou odbornou práci. Tato práce má dát žákům příležitost prokázat celkovou znalost určité odborné problematiky a ukázat, že jsou schopni přistupovat k zadanému tématu samostatně, tvůrčím způsobem a náležitě prezentovat výsledky své práce. Díky samostatné odborné práci pak mohou zkoušející lépe posoudit komunikativní, personální a sociální kompetence žáků a jejich schopnost pracovat s informacemi.
Pro samostatnou odbornou práci je charakteristické, že má širší obsahové zaměření a v řadě oborů začleňuje také podnikatelské aktivity (např. návrh na zřízení soukromé provozovny). Při zpracování této práce žák využívá svých znalostí z předmětů všeobecně vzdělávacích i odborných a musí ukázat, že dokáže teoretické vědomosti spojit s praktickým využitím.
Samostatná odborná práce je obvykle zadávána na začátku 2. pololetí posledního ročníku. Žáci si z několika možností vylosují určité téma a pak mají přibližně měsíc na to, aby svou práci napsali. Musí vyhledat potřebné informace, promyslet vlastní návrhy a zpracovat text práce na PC, který mohou vhodně doplnit výpočty, obrázky, nákresy apod. V jejich úsilí je podporují učitelé odborných předmětů a odborného výcviku, s nimiž své postupy konzultují.
Žáci oborů kuchař a číšník například dostali za úkol napsat o slavnostním menu a slavnostní tabuli u příležitosti výročí firmy, žáci v oboru pekař se věnovali výrobě pekařského výrobku s použitím sýru nebo tvarohu, cukráři připravovali podklady k výrobě svatebního dortu, kadeřníci zpracovávali práci na téma společenský účes. Samostatnou odbornou práci si žáci přinesou k závěrečným zkouškám a podle vlastních návrhů pak připravují to, co teoreticky popsali. Svá řešení a postupy nakonec obhajují před zkušební komisí.
Myšlenka využít při závěrečné zkoušce samostatnou odbornou práci se postupně rozšiřuje. Zatímco ve školním roce 2004/2005 byla realizována pouze v oborech kuchař, kuchař – číšník pro pohostinství a cukrář – výroba, ve školním roce 2006/2007 to bylo navíc v oborech číšník – servírka, pekař a kadeřník. Ve školním roce 2007/2008 se využití samostatné odborné práce ověřuje také v oborech sklář a keramik.
Současné právní předpisy neumožňují, aby samostatná odborná práce byla svébytnou součástí závěrečné zkoušky, proto byly dosud pouze využívány její výsledky. Vzhledem k tomu, že se tento prvek nové závěrečné zkoušky osvědčil a rozšiřuje se do dalších oborů vzdělání, ukazuje se potřeba legislativní úpravy, aby využití samostatné odborné práce při závěrečné zkoušce bylo právně zakotveno.
Více zde
Jednotné závěrečné zkoušky v roce 2022 ZDE.
Termíny jednotných závěrečných zkoušek ve školním roce 2021/2022
Jednotná závěrečná zkouška v oboru vzdělání, ve kterém se dosahuje středního vzdělání s výučním listem se ve školním roce 2021/2022 skládá z písemné zkoušky, z praktické zkoušky a z ústní zkoušky.
Písemná zkouška se u všech oborů vzdělávání koná v úterý 1. 6. 2022.
Praktická zkouška:
Mechanik opravář motorových vozidel 7. 6. 2022
Operátor skladování 6. 6. - 7. 6. 2022
Prodavač 2. 6. - 3. 6. 2022
Instalatér 2. 6. – 3. 6. 2022 a 7. 6. -8. 6. 2022
Karosář 9. 6. – 10. 6. 2022
Zedník 2. 6. - 3. 6. 2022
Kuchař-číšník 2. 6. – 9. 6. 2022
Kadeřník, odloučené pracoviště Mladá Boleslav 6. 6. 2022
Kadeřník, odloučené pracoviště Nymburk 7. 6. 2022
Kadeřník, odloučené pracoviště Mělník 8. 6. 2022
Ústní zkouška:
Mechanik opravář motorových vozidel (APO3) 15. 6. 2022
Operátor skladování (APO3) 15. 6. 2022
Prodavač (APO3) 15. 6. 2022
Kadeřník (KAD3) 16. 6. 2022
Instalatér (IKZ3) 17. 6. 2022
Karosář (IKZ3) 17. 6. 2022
Zedník (IKZ3) 17. 6. 2022
Kuchař-číšník (KČ3) 17. 6. 2022
Pokud se ke zkouškám hlásí žák, který ukončil poslední ročník vzdělávání v předchozích letech, je nezbytné dle vyhlášky č. 47/2005 Sb. VYHLÁŠKA ze dne 18. ledna 2005 o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem ve znění vyhlášky č. 126/2011 Sb., § 5 Opravné zkoušky a náhradní zkoušky oznámit řediteli školy písemně, ve kterém termínu chce opravnou zkoušku nebo náhradní zkoušku konat. Oznámení musí být doručeno řediteli školy nejpozději 1 měsíc před konáním zkoušky.
Formulář je k dispozici na webových stránkách v sekci dokumenty ke stažení.
Rozpis vyučovacích hodin
Hodina | Přestávka | |
---|---|---|
0. | 7:10 - 7:55 | 7:55 - 8:00 |
1. | 8:00 - 8:45 | 8:45 - 8:55 |
2. | 8:55 - 9:40 | 9:40 - 10:00 |
3. | 10:00 - 10:45 | 10:45 - 10:55 |
4. | 10:55 - 11:40 | 11:40 - 11:45 |
5. | 11:45 - 12:30 | 12:30 - 12:35 |
P | 12:30 - 13:05 | |
6. | 13:05 - 13:50 | 13:50 - 13:55 |
7. | 13:55 - 14:40 | 14:40 - 14:45 |
8. | 14:45 - 15:30 | 15:30 - 15:35 |
9. | 15:35 - 16:20 |