64-41-L/51 Podnikání – dálková forma
RVP: vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. 5. 2009, č. j. 9325/2009-23
Výuka probíhá podle schváleného ŠVP ředitelkou školy (ZDE)
Profil absolventa:
Vzdělávání v tomto oboru vytváří předpoklady k získání kompetencí potřebných k úspěšnému zvládnutí podnikatelských aktivit. V průběhu přípravy ve studijním oboru byl kladen důraz na rozvoj schopností aplikovat poznatky a dovednosti z ekonomiky podniku, účetnictví, písemné a elektronické komunikace, práva, managementu a marketingu a psychologie na konkrétní situace v podniku. Důraz je kladen na zvládnutí komunikace (ústní, písemné, elektronické) s využitím prostředků informační techniky a na práci s informacemi.
Charakteristika obsahových složek:
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
Jazykové vzdělávání v českém jazyce vychovává žáky ke sdělnému, kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetenci žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Tohoto cíle však nelze dosáhnout pouze na základě nástavbového studia, nýbrž uplatněním návaznosti na předchozí výuku ve tříletých učebních oborech.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
Vzdělávání v cizím jazyce navazuje na stanovenou výstupní úroveň tříletého středního vzdělání s výučním listem, kde absolvent oboru dosáhne dle požadavků RVP úrovně A2+ podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. V závěru nástavbového studia čeká žáka složení maturitní zkoušky z cizího jazyka, jejímž nezbytným předpokladem je dosažení jazykové úrovně B1.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obecným cílem společenskovědního vzdělávání v odborném školství je připravit žáky na aktivní a odpovědný život v demokratické společnosti. Společenskovědní vzdělávání směřuje k pozitivnímu ovlivňování hodnotové orientace žáků, aby byli slušnými lidmi a odpovědnými občany svého demokratického státu, aby jednali uvážlivě nejen pro vlastní prospěch, ale též pro veřejný zájem. Učí je hlouběji rozumět jejich současnosti i nedávné minulosti, uvědomovat si vlastní identitu, kriticky myslet, nenechat se manipulovat a co nejvíce porozumět světu, v němž žijí.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů a k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů. Cílem přírodovědného vzdělávání v nástavbovém studiu je prohloubit vědomosti a dovednosti z jednotlivých disciplín přírodovědného vzdělávání, rozvíjet kompetence žáků k poznávání okolního světa, k učení a řešení problémů. Obsah vzdělávání navazuje na RVP pro tříleté obory vzdělání s výučním listem.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích. Uvedené výsledky vzdělávání představují základ matematického vzdělávání pro daný stupeň vzdělání a navazují na obsah a výsledky vzdělávání stanovené RVP pro tříleté obory vzdělání s výučním listem. V oborech vzdělání se zvýšenými nároky na matematické vzdělávání rozšíří škola ve svém školním vzdělávacím programu matematické vzdělávání podle potřeb odborného vzdělávání.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Má nadpředmětový charakter; při tvorbě školních vzdělávacích programů je proto třeba dbát na to, aby prolínalo co největším počtem vyučovacích předmětů. Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. Vytvořený systém kulturních hodnot pomáhá formovat postoje žáka a je obranou proti snadné manipulaci a intoleranci. Estetické vzdělávání se podílí rovněž na rozvoji sociálních kompetencí žáků. K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků. Tohoto cíle však nelze dosáhnout pouze na základě nástavbového studia, nýbrž uplatněním návaznosti na předchozí výuku ve tříletých učebních oborech. Literární výchova kromě výchovy ke čtenářství, rozboru a interpretace uměleckých děl vede i k celkovému přehledu o hlavních jevech a pilířích v české a světové literatuře. Poznání textu slouží rovněž k vytváření rozmanitých komunikačních situací, v nichž probíhá dialog žáků s texty a učitelem i mezi žáky navzájem. Žáci jsou vedeni i k esteticky tvořivým aktivitám.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
Vzdělávání v této oblasti navazuje na kompetence, které si žáci osvojili ve stejnojmenné oblasti vzdělávání z předcházejícího studia; předpokládá se kontinuální pokračování v jejich rozvíjení. Cílem vzdělávání pro zdraví je preventivní aktivní péče o zdraví člověka, která spočívá převážně v přijetí zdravého způsobu života (pohybová aktivnost a správná výživa), v kvalitě mezilidských vztahů, životního prostředí, bezpečí člověka a uvědomělém rozvíjení vlastní identity. Důraz je kladen na kvalitu pohybového učení a tělesné aktivity žáků s cílem podporovat pohybovou aktivnost jako pravidelnou součást každodenního života. Zdůrazňujeme i poznatky o funkci a potřebách těla v jeho biopsychosociální jednotě, výchovu proti závislostem, kritický přístup k mediálním obsahům a odpovědný přístup k sobě a okolí. Doporučuje se umožňovat žákům účast na projektování aktivit vzdělávání pro zdraví a diferencovat žáky pro plnění úkolů, ve kterých mohou být všichni úspěšní.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Vzdělávání v nástavbovém studiu navazuje na požadavky vymezené pro tuto oblast v RVP pro tříleté obory vzdělání s výučním listem kategorie H a na reálné dovednosti žáků. Žáci si prohloubí osvojené dovednosti, naučí se používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně komunikovat pomocí Internetu a pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií), tj. vyhledávat informace, ověřovat jejich pravdivost a úplnost a dále je zpracovávat. Z důvodu provázanosti témat a návaznosti na předchozí vzdělávání se budou jednotlivé tematické celky prolínat a cyklicky opakovat tak, aby žáci přecházeli k náročnějším tématům a úkolům. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.
EKONOMIKA A PRÁVO
Cílem obsahového okruhu ekonomika a právo je rozvíjet ekonomické myšlení žáků, upevňovat jejich právní vědomí a vést je k hospodárnému jednání a chování. Žáci získávají základní teoretické znalosti, a to jak z oblasti mikroekonomie, tak z oblasti makroekonomických ukazatelů, které jim umožní porozumět stavu národního hospodářství a směru jeho vývoje. Důležitou součástí přípravy je seznámení se základními právními pojmy a předpisy rozhodnými pro podnikatelskou činnost a podnikovými činnostmi - hlavní činností podniku, zásobováním, personálními činnostmi a odbytem. Okruh dále poskytuje žákům informace z oblasti různých právních forem podnikání s důrazem na živnostenské podnikání. Učivo o finančním trhu a hospodaření podniku umožní žákům porozumět principu hospodaření podniku a jeho financování s využitím vlastních a cizích zdrojů. Součástí okruhu je učivo o nástrojích managementu a marketingu a jejich uplatnění při řízení podniku. Důraz je kladen zejména na osvojení si praktických dovedností směřujících k plnohodnotnému uplatnění se absolventa na trhu práce. Okruh má úzké mezipředmětové vztahy s obsahovým okruhem účetnictví a daně. Je dále úzce propojen s průřezovým tématem člověk a svět práce a zároveň i se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání. V rámci obsahového okruhu se též žáci seznámí se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
ÚČETNICTVÍ A DANĚ
Okruh účetnictví a daně rozvíjí ekonomické myšlení žáků a poskytuje jim znalosti principů účtování a vedení daňové evidence. Osvojení učiva tohoto okruhu je nezbytným předpokladem pro vytvoření ucelené představy o vztahu mezi ekonomickou realitou a jejím číselným vyjádřením. Žáci se učí účtovat o majetku a závazcích, o nákladech a výnosech, o daních a o tvorbě, rozdělení a použití výsledku hospodaření. Dále se seznámí s obsahem účetních výkazů a daňových přiznání. V průběhu studia si žáci osvojí techniku a metody účtování a naučí se používat účetnictví jako významný zdroj informací nutných pro efektivní využívání majetku k zajištění dlouhodobě příznivého výsledku hospodaření. Žáci si dále osvojí způsob vedení daňové evidence v souladu se zákonem o daních z příjmů. Poznají nezbytnost daňové zátěže a naučí se rozlišovat a určovat jednotlivé druhy daní. Učivo okruhu umožňuje žákům osvojit si dovednosti pořizovat a zpracovávat účetní doklady. Okruh má úzké mezipředmětové vztahy s obsahovým okruhem ekonomika a právo.
PÍSEMNÁ A ÚSTNÍ KOMUNIKACE
Cílem vzdělávání v tomto obsahovém okruhu je rozvoj profesních komunikativních kompetencí žáků v oblasti společenské, obchodně-podnikatelské, administrativní a sociální. Při rozvíjení sociálně komunikativních kompetencí se uplatňují psychologické aspekty komunikace a společenská etiketa. Oblast písemné komunikace zahrnuje především vyhotovování dokumentů obchodního styku, vedení personální agendy, operační evidence a dalších forem podnikové komunikace. Obsah vzdělávání prolíná všemi odbornými obsahovými okruhy a také je propojen se vzdělávací oblastí vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.
Uplatnění absolventa:
Absolvent je připraven vykonávat ekonomické, provozně-ekonomické, obchodní
a administrativní činnosti. Získané znalosti a dovednosti uplatní při řízení vlastní firmy
především v profesní oblasti, pro kterou se připravoval v předcházející přípravě v konkrétním
učebním oboru.
Délka a forma vzdělávání:
3 roky v dálkové formě vzdělávání
Studium je organizováno formou konzultací, které jsou organizovány pravidelně 1x za 14 dní od 8.00 hod. do 18.00 hod. 10x za pololetí. Po deseti konzultacích jsou žáci klasifikováni z jednotlivých předmětů (zkouškou) mimo dobu konzultací. Ve druhém pololetí výuka probíhá stejným způsobem. Jedná se o studium při zaměstnání.
Dosažený stupeň vzdělání:
střední vzdělání s maturitní zkouškou
Podmínky pro přijetí ke vzdělávání:
přijímání ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.:
- uchazeč o studium musí být vyučen v jakémkoli tříletém oboru vzdělání
- k přihlášce je nutno přiložit kopii dokladu o vyučení (výuční list nebo vysvědčení o závěrečné zkoušce) a vysvědčení za 3. ročník (u současných 3. ročníků potvrzení školy o pololetním hodnocení)
- řádně vyplnit přihlášku osobními údaji, uvést telefonické spojení
Přijímací zkoušky se nekonají. Přihlášky ke studiu je možno zakoupit v prodejně SEVTu, Nádražní ul., Ostrava nebo v sekretariátě ředitelství školy.
Učební plán
Způsob ukončení vzdělávání, potvrzení dosaženého vzdělání a kvalifikace
Maturitní zkouška; dokladem o získání středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce. Konání maturitní zkoušky se řídí školským zákonem a příslušným prováděcím právním předpisem.
Skladba maturitní zkoušky:
Ředitelka školy určí nabídku povinných zkoušek tak, aby nejméně dvě ze tří zkoušek žák konal ze vzdělávací oblasti odborného vzdělávání. Jedna z povinných zkoušek musí být konána formou praktické zkoušky nebo formou maturitní práce a její obhajoby před zkušební maturitní komisí. Skladba bude upřesněna.
69-51-H/01 Kadeřník
RVP:
69-51-H/01 Kadeřník, vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č.j. 12 698/2007-23
Výuka probíhá podle schváleného ŠVP ředitelkou školy (ZDE)
Profil absolventa:
cílem je příprava pracovníků schopných poskytovat kvalifikované a kvalitní kadeřnické služby (holení, mytí vlasů, stříhání, ondulace vodová a železem, preparace vlasů, barvení a odbarvování vlasů, úprava dámských, pánských a dětských účesů, vlasová kosmetika, zhotovování jednoduchých vlásenek a příčesků).
Hlavní předměty: materiály, technologie, odborné kreslení, zdravověda, ekonomika a psychologie.
Odborný výcvik tohoto oboru probíhá po celé tři roky v provozovnách školy za dozoru učitelů odborného výcviku. Pracovní oblečení a obuv žáci dostávají, na pracovní nářadí, které jim zůstává i po vyučení, finančně přispívají. V prvním ročníku konají OV na provozovně v Neratovicích ve druhém a třetím ročníku žáci konají produktivní práci na odloučených pracovištích podle místa trvalého bydliště a dostávají za ni odměnu.
Studium je rozděleno do následujících oblastí vzdělávání:
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
Vzdělávání v cizím jazyce se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, neboť vede žáky k osvojení praktických řečových dovedností cizího jazyka jako nástroje dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Připravuje žáky k efektivní účasti v přímé i nepřímé komunikaci včetně přístupu k informačním zdrojům, rozšiřuje jejich znalosti o světě. Současně přispívá k formování osobnosti žáků, rozvíjí jejich komunikativní kompetence a schopnost učit se po celý život.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obecným cílem této vzdělávací oblasti v odborném školství je připravit žáky na aktivní občanský život v demokratické společnosti.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů. Cílem přírodovědného vzdělávání je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim relevantní, na důkazech založené odpovědi. Přírodovědné vzdělávání je rozděleno na fyzikální, biologické a chemické vzdělávání.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Matematické vzdělávání v odborném školství je důležitou součástí kurikula, neboť v řadě oborů vzdělávání plní kromě funkce všeobecně vzdělávací i funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.).
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
Oblast vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí Internetu. Podstatnou část vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích představuje práce s výpočetní technikou. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit dle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Cílem vzdělávací oblasti ekonomické vzdělávání je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, které jim umožní efektivní jednání a hospodárné chování. Obsahový okruh je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat. Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení. Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě. Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
TVORBA ÚČESŮ
Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti o technologických postupech a praktické dovednosti pro tvorbu účesů. Žáci se teoreticky a prakticky seznámí s používanými přípravky a technickým vybavením kadeřnických provozoven a osvojí si dovednosti potřebné pro poskytování kadeřnických služeb. Naučí se dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zdravotně-hygienické přepisy.
VÝTVARNÁ PŘÍPRAVA
Cílem obsahového okruhu je rozvíjení estetického cítění, tvůrčí fantazie a vkusu. Učivo obsahového okruhu poskytuje žákům znalosti a dovednosti potřebné pro názorné vyjadřování. Žáci zvládnou kresbu hlavy a obličeje, jednoduchých i složitějších účesů. Naučí se zhotovovat nákresy rozpracování účesů a vlastní návrhy pro účesovou tvorbu. Jsou vedeni k péči o estetickou úroveň pracovního prostředí a osobní estetický vzhled.
KOMUNIKACE VE SLUŽBÁCH
Žáci se seznamují s významem a způsoby komunikace ve službách. Jsou vedeni k uplatňování zásad společenského chování, profesního jednání a ke kultivovanému vystupování jak v přímém osobním styku se zákazníky, obchodními partnery a spolupracovníky, tak i v písemném projevu. Učí se chápat význam práce z hlediska společenského a osobního rozvoje. Postupně se učí řešit problémové situace vzniklé v kontaktu se zákazníky a obchodními partnery. Pozornost se při přípravě věnuje osvojení dovedností jednání s osobami vyžadujícími zvláštní péči a s cizinci.
Uplatnění absolventa:
Absolvent se uplatní v povolání kadeřník při poskytování profesionálních kadeřnických služeb ve středně velkých i malých provozovnách, studiích a salonech. Absolvent bude zhotovovat dámské, pánské a dětské účesy vhodně zvolenými technologickými postupy a v souladu s individuálním přáním zákazníka, estetickými požadavky, módními trendy, bezpečnostními a hygienickými předpisy. Bude poskytovat poradenské služby z hlediska ošetřování vlasů a návrhu na konečnou úpravu vlasů do módního účesu.
Délka a forma vzdělávání:
3 roky v denní formě vzdělávání
Dosažený stupeň vzdělání:
střední vzdělání s výučním listem
Podmínky pro přijetí ke vzdělávání:
přijímání ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.:
- Dobrý prospěch ze základní školy za 3 poslední hodnocená pololetí.
- Ukončená povinná školní docházka.
- Výstupní hodnocení ze ZŠ.
- Prokázání zdravotní způsobilosti požadované pro zvolený obor - lékařské potvrzení na přihlášce.
- Žáci se změněnou pracovní schopností budou přijímáni přednostně za předpokladu splnění ostatních uvedených kritérií.
- Žáci oborů vzdělání prodavač, kuchař – číšník, kadeřník musí předložit při nástupu do školy zdravotní průkaz.
- Přijetí do 1. ročníků tříletých oborů vzdělání není podmíněno vykonáním přijímací zkoušky.
- U žáků s ukončenou povinnou školní docházkou v nižším než v 9. ročníku ZŠ nebo v Základní speciální a praktické škole je do celkového bodování promítnuto neukončené základní vzdělání znevýhodněním průměrného prospěchu, a to následovně: 8. ročník ZŠ +0,25, 7. ročník ZŠ +0,5, Základní speciální a praktická škola – 9. ročník + 1,0, 8. ročník + 1,25, 7. ročník + 1,5, 6. ročník + 1,75.
- U oboru vzdělání kadeřník je dáno přijetí ke studiu místní příslušností k odloučeným pracovištím školy a jejich kapacitou.
Zdravotní způsobilost:
Do učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a na přihlášce potvrdil dorostový lékař.
Pro přijetí do učebního oboru z hlediska zdravotního vadí:
- poruchy funkce pohybového a nosného systému,
- chronická a alergická onemocnění kůže rukou obličeje a dýchacích cest,
- onemocnění srdce, zejména závažné chlopenní vady a vrozená srdeční onemocnění,
- nemoci nervové, zejména spojené s poruchami pohybových koordinací a funkcí,
- poruchy imunity.
Učební plán:
Způsob ukončení vzdělávání, potvrzení dosaženého vzdělání a kvalifikace
Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou; dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
Skladba závěrečné zkoušky:
Závěrečné zkoušky se konají dle jednotného zadání v rámci projektu „Nová závěrečná zkouška“
66-51-H/01 Prodavač
RVP:
66-51-H/01 Prodavač, vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č.j. 12 698/2007-23
Výuka probíhá podle schváleného ŠVP ředitelkou školy (ZDE)
Profil absolventa:
Cílem vzdělávání je orientovat vědomosti a dovednosti žáků na celou oblast obchodu a připravit je na povolání prodavač tak, aby po vykonání závěrečné zkoušky mohli samostatně a odpovědně pracovat ve všech typech jednotek různých forem vlastnictví, na veletrzích a prodejních výstavách. Hlavní předměty: ekonomika, obchodní provoz, administrativa prodeje, obchodní počty, účetnictví, psychologie prodeje, propagace, zbožíznalství a cizí jazyk.
Odborný výcvik u oboru prodavač probíhá ve všech ročnících na odloučeném pracovišti SOŠ a SOU Neratovice v Mělníce u firmy TESCO pod dozorem 2 učitelů OV. Pracovní pláště i obuv žáci dostávají zdarma. Pokud žáci konají produktivní práci, získávají za ni přiměřenou odměnu.
Studium je rozděleno do následujících oblastí vzdělávání:
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
Vzdělávání v cizím jazyce se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, neboť vede žáky k osvojení praktických řečových dovedností cizího jazyka jako nástroje dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Připravuje žáky k efektivní účasti v přímé i nepřímé komunikaci včetně přístupu k informačním zdrojům, rozšiřuje jejich znalosti o světě. Současně přispívá k formování osobnosti žáků, rozvíjí jejich komunikativní kompetence a schopnost učit se po celý život.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obecným cílem této vzdělávací oblasti v odborném školství je připravit žáky na aktivní občanský život v demokratické společnosti.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů. Cílem přírodovědného vzdělávání je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim relevantní, na důkazech založené odpovědi. Přírodovědné vzdělávání je rozděleno na fyzikální, biologické a chemické vzdělávání.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Matematické vzdělávání v odborném školství je důležitou součástí kurikula, neboť v řadě oborů vzdělávání plní kromě funkce všeobecně vzdělávací i funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.).
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
Oblast vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí Internetu. Podstatnou část vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích představuje práce s výpočetní technikou. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit dle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Cílem vzdělávací oblasti ekonomické vzdělávání je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, které jim umožní efektivní jednání a hospodárné chování. Obsahový okruh je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat. Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení. Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě. Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍTECHNIKA PRODEJE
Cílem obsahového okruhu technika prodeje je poskytnout žákům odborné znalosti převážně praktického charakteru, které jsou spojené s prodejem zboží různého sortimentu, a přispět k naplnění odborných kompetencí. Žáci se seznámí s pohybem zboží v prodejní jednotce, s cestou zboží od dodavatele ke konečnému zákazníkovi. Naučí se vykonávat veškeré úkony spojené s pohybem zboží po provozovně, vyhotovit doklady a písemnosti spojené s tímto pohybem a pracovat bezpečně se zařízením, nástroji a pomůckami prodejních jednotek. Nedílnou součástí jsou i poznatky o ochraně spotřebitele a o reklamaci zboží. Žáci jsou vedeni k marketingovému chování a profesnímu přístupu k zákazníkům. Odborný okruh obsahuje i problematiku věnovanou bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, hygieně práce a požární prevenci. Žáci získají jak obecné vědomosti z problematiky BZOP, tak i praktické dovednosti a návyky důležité pro práci prodavače.
ZBOŽÍZNALSTVÍ
Cílem obsahového okruhu zbožíznalství je poskytnout žákům vědomosti a dovednosti, které jim umožní získat přehled o zboží základních sortimentních skupin, odborně manipulovat se zbožím a poskytovat zákazníkům odborné poradenství při prodeji zboží. Žáci získají přehled o aktuální legislativě spojené s konkrétním sortimentem zboží.
KOMUNIKACE VE SLUŽBÁCH
Obsahový okruh rozvíjí komunikativní dovednosti žáků s ohledem na požadavky obchodního
provozu. Učí žáky uplatňovat zásady společenského chování, profesního jednání a vystupování v přímém styku se zákazníky a pracovními partnery, pečovat o zevnějšek a celkový kultivovaný projev. Součástí obsahového okruhu je písemná komunikace. Žáci se naučí vyhotovovat písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou písemností a osvojí si desetiprstovou metodu psaní na klávesnici. Zvýšené pozornosti se věnuje jednání s osobami se zdravotním postižením a cizinci.
Uplatnění absolventa:
Absolvent se uplatní při výkonu povolání prodavač nebo pokladník v obchodě, nejen v pozici zaměstnance, ale bude mít i základní odborné předpoklady pro roli soukromého podnikatele v oblasti obchodu. Absolvent bude umět zejména připravit a upravit zboží různého sortimentu k prodeji, předvést zboží zákazníkovi i s náležitým odborným výkladem, prodat zboží a vystavit náležité doklady spojené s prodejem, vyřídit reklamaci zákazníka, pracovat na různých pokladních systémech a provádět hotovostní a bezhotovostní platby, provádět činnosti spojené s odběrem, se skladováním a rozmisťováním zboží v provozovně, s vedením patřičných dokladů a bude připraven uplatňovat při prodeji základní marketingová pravidla prodeje. Dále bude schopen pracovat se stroji a zařízením prodejny, nástroji a pomůckami určenými k dělení, vážení a měření zboží. Bude schopen komunikovat se zákazníkem jak v českém, tak minimálně i v jednom cizím jazyce.
Délka a forma vzdělávání:
3 roky v denní formě vzdělávání
Dosažený stupeň vzdělání:
střední vzdělání s výučním listem
Podmínky pro přijetí ke vzdělávání:
přijímání ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.:
- Dobrý prospěch ze základní školy za 3 poslední hodnocená pololetí.
- Ukončená povinná školní docházka.
- Výstupní hodnocení ze ZŠ.
- Prokázání zdravotní způsobilosti požadované pro zvolený obor - lékařské potvrzení na přihlášce.
- Žáci se změněnou pracovní schopností budou přijímáni přednostně za předpokladu splnění ostatních uvedených kritérií.
- Žáci oborů vzdělání prodavač, kuchař – číšník, kadeřník musí předložit při nástupu do školy zdravotní průkaz.
- Přijetí do 1. ročníků tříletých oborů vzdělání není podmíněno vykonáním přijímací zkoušky.
- U žáků s ukončenou povinnou školní docházkou v nižším než v 9. ročníku ZŠ nebo v Základní speciální a praktické škole je do celkového bodování promítnuto neukončené základní vzdělání znevýhodněním průměrného prospěchu, a to následovně: 8. ročník ZŠ +0,25, 7. ročník ZŠ +0,5, Základní speciální a praktická škola – 9. ročník + 1,0, 8. ročník + 1,25, 7. ročník + 1,5, 6. ročník + 1,75.
- U oboru vzdělání kadeřník je dáno přijetí ke studiu místní příslušností k odloučeným pracovištím školy a jejich kapacitou.
Zdravotní způsobilost:
Do učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a na přihlášce potvrdil dorostový lékař.Pro přijetí do učebního oboru z hlediska zdravotního vadí:
- vážnější kosmetické vady a vady řeči,
- poruchy funkcí pohybového systému, zejména páteře, horních a dolních končetin,
- chronická a alergická onemocnění kůže,
- choroby dýchacích cest,
- choroby srdce a cév, záchvatovité stavy a nervové choroby, provázené poruchami koordinace a funkce,
- psychické poruchy,
- vady sluchu a těžké vady zraku.
Učební plán:
Způsob ukončení vzdělávání, potvrzení dosaženého vzdělání a kvalifikace
Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou; dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list. Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
Skladba závěrečné zkoušky:
Závěrečné zkoušky se konají dle jednotného zadání v rámci projektu „Nová závěrečná zkouška“
66-53-H/01 Operátor skladování
RVP:
66-53-H/01 Operátor skladování, vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008 čj. 6 907/2008-23.
Výuka probíhá podle schváleného ŠVP ředitelkou školy (ZDE)
Profil absolventa:
Cílem je poskytnout žákům určité množství všeobecných i odborných poznatků a dovedností potřebných pro jejich uplatnění v různých typech velkoskladů. Hlavní předměty: ekonomika, technologie skladování, administrativa skladování, mechanizační prostředky, zbožíznalství.
Odborný výcvik u oboru operátor skladování probíhá v 1. ročníku střídavě v odborné počítačové učebně, na odloučeném pracovišti firmy TESCO nebo na odborné učebně prodavačů, a to pod dozorem 2 učitelů OV. Pracovní pláště i obuv žáci dostávají zdarma. Pokud žáci konají produktivní práci, získávají za ni přiměřenou odměnu.
Studium je rozděleno do následujících oblastí vzdělávání:
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
Vzdělávání v cizím jazyce se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, neboť vede žáky k osvojení praktických řečových dovedností cizího jazyka jako nástroje dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Připravuje žáky k efektivní účasti v přímé i nepřímé komunikaci včetně přístupu k informačním zdrojům, rozšiřuje jejich znalosti o světě. Současně přispívá k formování osobnosti žáků, rozvíjí jejich komunikativní kompetence a schopnost učit se po celý život.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obecným cílem této vzdělávací oblasti v odborném školství je připravit žáky na aktivní občanský život v demokratické společnosti.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů. Cílem přírodovědného vzdělávání je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim relevantní, na důkazech založené odpovědi. Přírodovědné vzdělávání je rozděleno na fyzikální, biologické a chemické vzdělávání.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Matematické vzdělávání v odborném školství je důležitou součástí kurikula, neboť v řadě oborů vzdělávání plní kromě funkce všeobecně vzdělávací i funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.).
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
Oblast vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí Internetu. Podstatnou část vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích představuje práce s výpočetní technikou. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit dle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Cílem vzdělávací oblasti ekonomické vzdělávání je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, které jim umožní efektivní jednání a hospodárné chování. Obsahový okruh je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat. Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení. Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě. Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
TECHNOLOGIE A MECHANIZACE SKLADOVÁNÍ
Cílem obsahového okruhu technologie a mechanizace skladování je poskytnout žákům odborné znalosti a praktické dovednosti, které jsou spojené s manipulací, ošetřováním a skladováním svěřených zásob zboží a materiálu různého sortimentu. Žáci absolvují přípravu k získání osvědčení způsobilosti k obsluze manipulačních prostředků používaných ve skladovém hospodářství, například kurz obsluhy motorových manipulačních vozíků, jeřábnický kurz, vazačský kurz (délka a rozsah přípravy jsou dány příslušnými předpisy). Škola do svého ŠVP zařadí kurz, který vybere podle zvolené profilace oboru, zájmu žáků a požadavků trhu práce. Obsahový okruh poskytuje žákům znalosti týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve skladu.
ADMINISTRATIVA SKLADOVÁNÍ
Hlavním cílem okruhu je poskytnout žákům teoretické znalosti a praktické dovednosti s vyhotovováním obchodních písemností, jejich oběhem, evidencí, archivací a skartací. Okruh vede žáky k osvojení a využívání techniky administrativy v praxi. Žáci se seznámí s druhy obchodních písemností, jejich náležitostmi a způsoby vyhotovení s použitím kancelářské techniky a softwarového vybavení. Součástí obsahového okruhu je osvojení sociálně psychologických, komunikačních a ekonomických aspektů technicko-administrativních činností.
ZBOŽÍZNALSTVÍ
Cílem obsahového okruhu zbožíznalství je předat žákům teoretické znalosti o zboží základních sortimentních skupin s důrazem na ochranu užitné hodnoty zboží a seznámit je s aktuální legislativou, spojenou s konkrétním sortimentem zboží. Žáci si osvojí praktické dovednosti ošetřování svěřených zásob zboží a ochrany jeho užitné hodnoty ve sféře oběhu v souladu s bezpečnostními a hygienickými předpisy.
Uplatnění absolventa:
Absolvent se uplatní při výkonu povolání operátor skladování v obchodě nebo ve výrobním podniku. Absolvent bude připravovat zboží a materiál různého sortimentu k expedici a k prodeji, vystavovat příslušné doklady spojené s prodejem a nákupem, odebírat a přijímat zboží nebo materiál, vyřizovat reklamace, objednávky a poptávky. Bude skladovat a ošetřovat svěřené zásoby, řídit a obsluhovat dopravní a mechanizační prostředky. Součástí vzdělávání je i příprava k získání osvědčení způsobilosti k obsluze minimálně jednoho manipulačního prostředku používaného ve skladovém hospodářství, například kurz obsluhy motorových manipulačních vozíků, jeřábnický kurz, vazačský kurz (délka a rozsah přípravy jsou dány příslušnými předpisy).
Délka a forma vzdělávání:
3 roky v denní formě vzdělávání
Dosažený stupeň vzdělání:
střední vzdělání s výučním listem
Podmínky pro přijetí ke vzdělávání:
přijímání ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.:
- Dobrý prospěch ze základní školy za 3 poslední hodnocená pololetí.
- Ukončená povinná školní docházka.
- Výstupní hodnocení ze ZŠ.
- Prokázání zdravotní způsobilosti požadované pro zvolený obor - lékařské potvrzení na přihlášce.
- Žáci se změněnou pracovní schopností budou přijímáni přednostně za předpokladu splnění ostatních uvedených kritérií.
- Žáci oborů vzdělání prodavač, kuchař – číšník, kadeřník musí předložit při nástupu do školy zdravotní průkaz.
- Přijetí do 1. ročníků tříletých oborů vzdělání není podmíněno vykonáním přijímací zkoušky.
- U žáků s ukončenou povinnou školní docházkou v nižším než v 9. ročníku ZŠ nebo v Základní speciální a praktické škole je do celkového bodování promítnuto neukončené základní vzdělání znevýhodněním průměrného prospěchu, a to následovně: 8. ročník ZŠ +0,25, 7. ročník ZŠ +0,5, Základní speciální a praktická škola – 9. ročník + 1,0, 8. ročník + 1,25, 7. ročník + 1,5, 6. ročník + 1,75.
- U oboru vzdělání kadeřník je dáno přijetí ke studiu místní příslušností k odloučeným pracovištím školy a jejich kapacitou.
Zdravotní způsobilost:
Do učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a na přihlášce potvrdil dorostový lékař.
Uchazeči nesmí trpět zejména:
- nemocemi pohybového ústrojí znemožňujícími středně velkou zátěž,
- poruchami funkce končetin (hrubá motorika),
- prognosticky závažnými nemocemi srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně velkou zátěž,
- epilepsií, epileptickými syndromy nekompenzovanými a kolapsovými stavy,
- prognosticky závažnými nemocemi oka znemožňujícími zvýšenou fyzickou zátěž a manipulaci s břemeny,
- prognosticky závažnými poruchami vidění, poruchami zorného pole.
Učební plán:
Způsob ukončení vzdělávání, potvrzení dosaženého vzdělání a kvalifikace
Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou; dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
Skladba závěrečné zkoušky:
Závěrečné zkoušky se konají dle jednotného zadání v rámci projektu „Nová závěrečná zkouška“
65-51-H/01 Kuchař – číšník
RVP:
65-51-H/01 Kuchař – číšník, vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č.j. 12 698/2007-23
Výuka probíhá podle schváleného ŠVP ředitelkou školy (ZDE)
Profil absolventa:
cílem vzdělávání je poskytnout základní poznatky z celé oblasti společného stravování s převažující orientací podle zaměření buď na pohostinství, nebo na úsek technologie přípravy jídel, resp. na úsek obsluhy. Těžiště je v osvojování odpovídajících profesních dovedností a návyků, aby absolventi mohli samostatně vykonávat zvolené povolání ve všech typech provozních jednotek různých forem vlastnictví. Absolvent se uplatní při výkonu povolání kuchař nebo číšník zejména v pozici zaměstnance ve velkých, středně velkých i malých provozech. Po získání nezbytné praxe v oboru i je připraven na soukromé podnikání v pohostinství.
Hlavní předměty: stolničení, zařízení provozoven, technologie, potraviny a výživa, hospodářské výpočty, společenská výchova, ekonomika, cizí jazyk.
Odborný výcvik oboru vzdělání kuchař – číšník je realizován na provozních pracovištích. OV probíhá pod dozorem stanovených instruktorů. Kontrolu nad dodržováním učebních osnov a dalších náležitostí provádí učitel OV nebo vedoucí učitelka OV. Za konání produktivní práce dostávají žáci přiměřenou odměnu. Povinností školy je vybavit žáky OPP. SOŠ a SOU Neratovice provozuje OV i na pracovišti ve školní jídelně pod dozorem učitele OV.
Studium je rozděleno do následujících oblastí vzdělávání:
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
Vzdělávání v cizím jazyce se významně podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, neboť vede žáky k osvojení praktických řečových dovedností cizího jazyka jako nástroje dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Připravuje žáky k efektivní účasti v přímé i nepřímé komunikaci včetně přístupu k informačním zdrojům, rozšiřuje jejich znalosti o světě. Současně přispívá k formování osobnosti žáků, rozvíjí jejich komunikativní kompetence a schopnost učit se po celý život.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obecným cílem této vzdělávací oblasti v odborném školství je připravit žáky na aktivní občanský život v demokratické společnosti.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů. Cílem přírodovědného vzdělávání je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim relevantní, na důkazech založené odpovědi. Přírodovědné vzdělávání je rozděleno na fyzikální, biologické a chemické vzdělávání.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Matematické vzdělávání v odborném školství je důležitou součástí kurikula, neboť v řadě oborů vzdělávání plní kromě funkce všeobecně vzdělávací i funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.).
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem estetického vzdělávání je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, snažit se přispívat k jejich tvorbě i ochraně. K dosažení tohoto cíle přispívá i jazykové vzdělávání v mateřském jazyce a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
Oblast vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí Internetu. Podstatnou část vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích představuje práce s výpočetní technikou. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále vhodné rozšířit dle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií a specifika oboru, v němž je žák připravován.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Cílem vzdělávací oblasti ekonomické vzdělávání je poskytnout žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, které jim umožní efektivní jednání a hospodárné chování. Obsahový okruh je zaměřen tak, aby si žáci osvojili základní ekonomické pojmy, porozuměli jim a uměli je správně používat. Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení. Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě. Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
VÝROBA POKRMŮ
Žáci se seznamují s využitelností potravin pro technologické zpracování, s požadavky na jakost a skladování. Porozumí souvislosti mezi správnou výživou spojenou se zdravým životním stylem a předcházení nemocem. Cílem okruhu je poskytnout žákům základní poznatky a dovednosti v přípravě pokrmů od předběžné přípravy až k finálnímu výrobku dle zaměření oboru, seznamují se s klasickými i moderními technologickými postupy přípravy pokrmů teplé a studené kuchyně i různých nápojů. Jsou vedeni k uplatňování zásad racionální výživy a ke sledování trendů v gastronomii, získávají důležité návyky v oblasti hygieny a bezpečnosti práce v provozu společného stravování. Žáci se obeznámí se základními druhy a využitím technického a technologického vybavení v gastronomických provozech. Pro zaměření kuchař je tento základní okruh rozšířen v profilujícím okruhu kuchař.
ODBYT A OBSLUHA
Cílem okruhu je poskytnout žákům znalosti o technice odbytu výrobků a služeb ve stravovacích zařízeních. Žáci se seznámí se s technikou jednoduché a složité obsluhy, s používaným inventářem, naučí se sestavit jídelní a nápojové lístky a různé typy menu. Při sestavování jídelních lístků uplatní znalost správné výživy a gastronomických pravidel a dalších faktorů ovlivňujících úspěšný prodej a získání zákazníků. Žáci jsou vedeni k uplatňování zásad společenského chování a profesního jednání. Jsou upozorňováni na nebezpečí alkoholismu a dalších návykových látek v souvislosti s profesí a na nutnost boje proti nim. Pro zaměření číšník je tento základní okruh rozšířen v profilujícím okruhu číšník.
KOMUNIKACE VE SLUŽBÁCH
Žáci jsou vedeni k uplatňování zásad společenského chování, profesního jednání a vystupování jak v přímém osobním styku s hosty a pracovními partnery, tak i v písemném projevu. Naučí se vyhotovovat písemnosti spojené s chodem provozovny v souladu s normalizovanou úpravou písemností.Postupně se učí řešit problémové situace vzniklé v kontaktu se zákazníky a obchodními partnery. Pozornost se věnuje jednání s osobami vyžadujícími zvláštní péči a s cizinci. Žáci jsou vedeni k péči o zevnějšek a celkový kultivovaný projev. Zdůrazněn je význam komunikace v oblasti služeb.
Uplatnění absolventa:
Absolvent se uplatní při výkonu povolání kuchař nebo číšník zejména v pozici zaměstnance ve velkých, středně velkých i malých provozech. Po získání nezbytné praxe v oboru i je připraven na soukromé podnikání v pohostinství. Absolvent připravovaný na základě tohoto RVP bude znát technologii přípravy pokrmů a nápojů, způsoby správného skladování, posoudí jejich jakost a technologickou využitelnost. Bude znát techniku obsluhy, sestavovat nabídkové listy služeb a výrobků a realizovat jejich odbyt, provádět vyúčtování. Dále bude připraven zajišťovat provoz výrobních a odbytových středisek, využívat technologická zařízení, organizovat potřebné činnosti při přípravě, průběhu a ukončení gastronomické akce, vést příslušnou dokumentaci provozovny. Ve styku s hostem bude připraven jednat profesionálně a komunikovat ve dvou cizích jazycích.
Délka a forma vzdělávání:
3 roky v denní formě vzdělávání
Dosažený stupeň vzdělání:
střední vzdělání s výučním listem
Podmínky pro přijetí ke vzdělávání:
přijímání ke vzdělávání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.:
- Dobrý prospěch ze základní školy za 3 poslední hodnocená pololetí.
- Ukončená povinná školní docházka.
- Výstupní hodnocení ze ZŠ.
- Prokázání zdravotní způsobilosti požadované pro zvolený obor - lékařské potvrzení na přihlášce.
- Žáci se změněnou pracovní schopností budou přijímáni přednostně za předpokladu splnění ostatních uvedených kritérií.
- Žáci oborů vzdělání prodavač, kuchař – číšník, kadeřník musí předložit při nástupu do školy zdravotní průkaz.
- Přijetí do 1. ročníků tříletých oborů vzdělání není podmíněno vykonáním přijímací zkoušky.
- U žáků s ukončenou povinnou školní docházkou v nižším než v 9. ročníku ZŠ nebo v Základní speciální a praktické škole je do celkového bodování promítnuto neukončené základní vzdělání znevýhodněním průměrného prospěchu, a to následovně: 8. ročník ZŠ +0,25, 7. ročník ZŠ +0,5, Základní speciální a praktická škola – 9. ročník + 1,0, 8. ročník + 1,25, 7. ročník + 1,5, 6. ročník + 1,75.
- U oboru vzdělání kadeřník je dáno přijetí ke studiu místní příslušností k odloučeným pracovištím školy a jejich kapacitou.
Zdravotní způsobilost:
Do učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a na přihlášce potvrdil dorostový lékař.
Pro přijetí do učebního oboru z hlediska zdravotního vadí:
- onemocnění pohybového systému znemožňující zátěž páteře a trupu,
- chronická onemocnění pohybového systému znemožňující práci ve vynucené poloze a středně velkou zátěž,
- závažná onemocnění omezující funkce končetin,
- závažné chronické nemoci kůže,
- epilepsie a kolapsové stavy,
- závažné nemoci oka.
Učební plán:
Způsob ukončení vzdělávání, potvrzení dosaženého vzdělání a kvalifikace
Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou; dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list. Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
Skladba závěrečné zkoušky:
Závěrečné zkoušky se konají dle jednotného zadání v rámci projektu „Nová závěrečná zkouška“